”Tijd is geld” zegt de manager

”ZORG IS TIJD NEMEN” zegt de ZORGVERLENER

Mijn dag start met de overdracht van nacht op dag. Vervolgens lees ik mij in in de cliënten die ik bezoek en vervolgens help ik met de zorg.

Op mijn stage merkte ik al dat er vaak tegen mij werd gezegd: “Je moet eens doorwerken, er zijn nog meerdere mensen die je moet helpen.”
Er werd een soort wedstrijd gemaakt van zorgverlenen en ik merkte dat het mij tegen ging staan.

Tegenwoordig doe ik rustiger aan en merk ik dat ik de tijd neem voor de mensen, waardoor ik goede zorg lever. Bewoners vinden het fijn dat ik tijd voor ze maak, tijd die zij ook verdienen.

Op mijn huidige werkplek is het van belang tijd te nemen voor de bewoners. Dit zijn kwetsbare mensen met niet aangeboren hersenletsel en de problematiek die daarmee gepaard gaat. Ik merk dat deze mensen het fijn vinden om hun verhalen met mij te delen. Zodra je tijd neemt voor de bewoner gaat de zorg er op vooruit, de bewoner hoort namelijk altijd op de eerste plek te staan. Helaas wordt er te vaak op de klok gekeken, want: we moeten door. Het is lastig om je hier tegen te verzetten.

Wat mij motiveert in dit vak is dat ik mensen kan helpen door de tijd te nemen. No matter what, bij mij komen bewoners op de eerste plaats en ik zou willen dat elke zorgverlener dat op deze manier durft te doen.

Managers hebben vaak geen idee hoe een dag eruit ziet, omdat zij in mijn ervaring zelden tot nooit een dag meelopen. Op papier is het vaak goed geregeld, maar men heeft geen idee hoe het voor de bewoners voelt.

Gelukkig ervaar ik momenteel hoe het OOK kan. Ik ben ontzettend blij met mijn huidige manager. Zij weet wat er speelt op de afdeling, is altijd aanwezig en haar deur staat letterlijk altijd voor me open als ik ergens mee zit. Ik zit hier echt op mijn plaats en weet nu: de zorg is mijn thuis.

Zorgen moet je doen niet maken